7 februari 2017

Coca-Cola steekt frisdranken in een nieuw en iconisch jasje

Coca-Cola komt dit jaar met nieuwe verpakkingen op de markt die niet alleen de zogenaamde éénmerkstrategie ondersteunen, maar ook alle Coca-Cola varianten visueel verenigen onder één identiteit. De nieuwe look is te herkennen aan de iconische ‘red disc’ (een rode schijf) in combinatie met het Coca-Cola logo.

De nieuwe verpakking geldt voor alle Coca-Cola varianten, waaronder Coca-Cola original taste, Coca-Cola zero sugar en Coca-Cola light. Door de vorig jaar geïntroduceerde éénmerkstrategie kan Coca-Cola de productkeuze die ze bieden verder benadrukken. Zo kan de consument gemakkelijk een Coca-Cola kiezen die het beste bij zijn/haar smaak, leefstijl en voedingspatroon past. Tot en met april 2017 komen de nieuwe verpakkingen in de winkels te liggen en na de zomer is de overgang compleet.

James Sommervile, VP Global Design bij The Coca-Cola Company, is samen met zijn team verantwoordelijk voor het ontwerp van de iconische Coca-Cola verpakkingen: “Hoewel reclamecampagnes ontzettend belangrijk zijn, blijven onze verpakkingen de meest directe manier om met consumenten te communiceren: onze blikjes en flesjes komen dagelijks in hun handen terecht.”

Doelstellingen van het project
“Het was best een uitdaging om een nieuw en verfrissend design te ontwerpen. Het was vooral belangrijk om een ontwerp te creëren dat de éénmerkstrategie goed weergaf zonder daarbij onze oude stijl achterwege te laten. Denk daarbij aan de kracht van de bekende felrode kleur, maar ook aan de herkenbaarheid en eenvoud van het merk”, legt James Sommervile uit.

James Sommervile: “”Voor het eerst in 130 jaar wordt een visuele identiteit niet alleen doorgetrokken in al onze mediacampagnes, maar ook op alle Coca-Cola producten. We krijgen vanuit sommige kanten de vraag waarom we niet gewerkt hebben met de iconische vorm van het contour flesje of het bekende Coca-Cola lettertype. Hoewel al deze elementen een belangrijke rol zullen blijven spelen voor de merkidentiteit van Coca-Cola, zijn we er van overtuigd dat de rode disc een tijdloze vorm is die onze unieke geschiedenis weergeeft, maar toch past in dit moderne tijdperk.”

Geschiedenis van de rode Coca-Cola disc
“De rode disc werd voor het eerst in 1930 gebruikt op een handgeschilderd reclamebord. In 1947 gaf Archie Lee, creatief directeur bij D’Arcy Advertising, de rode disc een nieuwe look. De nieuwe ‘red disc’ werd daarna gebruikt om consumenten te laten weten dat ze in die bepaalde winkel de échte Coca-Cola konden krijgen, bijvoorbeeld door middel van een uithangbord. Zo werd de rode disc ook een inspiratiebron voor onze ‘Taste The Feeling’ campagne”, licht James Sommervile toe.

Voordelen van het nieuwe design
James Sommervile: “De rode disc zorgt ervoor dat consumenten het associëren met het iconische karakter van Coca-Cola en de verfrissende smaak. Bovendien is het ook gemakkelijk om dit design toe te passen op verschillende verpakkingen, formaten en kratten. Je weet als consument meteen dat het één merk betreft, ook al heeft elke variant zijn eigen kleur, zoals de zwarte achtergrond van Coca-Cola zero sugar.”

Kijk voor meer informatie op www.cocacolanederland.nl.

Gepubliceerd op:
7 februari 2017

Gepubliceerd door:
Fabienne van Berkel - Packonline