19 juli 2016

3 redenen waarom packaging design belangrijk blijft

Consument: verpakking als navigatie

Zonder merkverpakkingen zou de consument gillend gek worden tijdens het verzamelen van de wekelijkse boodschappen. Hoe kun je anders kiezen uit het grote aanbod in koffie qua herkomst, prijsklasse, beleving, branding (in dit geval letterlijk), sterkte, bereidingswijze, fairtrade, biologisch, etc.

Kochten we vroeger één merk koffie, (vaak het koffiemerk van onze ouders zoals Douwe Egberts Roodmerk), tegenwoordig willen we graag thuis kunnen kiezen tussen de koffie voor in de ochtend, na het dagelijkse avondeten en voor dat bijzondere etentje met vrienden. Een goede merkverpakking helpt de consument de supermarkt door en heeft de optimale balans tussen ‘schapfunctie’ (“PAK ME”) en ‘handfunctie’ (“NEEM ME MEE”).

 

Retailer: verpakking als presentatie

De primaire functie van een supermarkt is het faciliteren van keuzemogelijkheden en aanschaf van producten. Zowel fysiek in de winkel, als steeds meer online, met een optimale afstemming van A-merken en het private label. Met minimaal een GOED – BETER – BEST aanbod, maar bij voorkeur ook met merken die de positionering van de winkelformule versterken.

Zoals de PLUS supermarkten met een meer dan gemiddeld aanbod fairtrade producten. Verpakkingen zijn voor de retailer een nuttig instrument voor de keuze-presentatie en om daarmee ook de eigen formule te laden.

 

Merkaanbieder: verpakking als communicatie

In de traditionele marketingwereld worden merken vooral geladen door massa mediacampagnes op tv, radio, print en outdoor. Maar de tijd van de enorme budgetten is voorbij en steeds meer merken worden gerichter op de doelgroep ondersteund met experience marketing, events, social media en de verpakking.

Want naast een verkoopinstrument kan de verpakking ook een fantastisch storytellinginstrument zijn. Sterke merken zijn RELEVANT, ONDERSCHEIDEND en GELOOFWAARDIG en met name voor het vertellen van geloofwaardige verhalen kan de verpakking ingezet worden. Met als bijkomend voordeel: zeer lage kosten per contact!

Het retaillandschap verandert en heeft steeds meer behoefte aan instrumenten om relevant, onderscheidend en geloofwaardig te zijn.