13 januari 2016

Verpakkingstrends 2016

           Marktonderzoeksbureau Mintel heeft voor het nieuwe jaar zes verpakkingstrends op een rij gezet.

Gepersonaliseerde verpakkingen, met aandacht voor de clean-label trend, het milieu en diverse verpakkingsgroottes zijn daarbij de belangrijkste onderwerpen.

Digitale revolutie
De mogelijkheid om digitaal te printen biedt bedrijven de kans om consumenten op persoonlijk vlak te bereiken, zoals Coca Cola recent deed met de ‘Share a coke with…’ campagne. Onderzoek van Mintel toont daarbij aan dat één op de vijf Amerikaanse consumenten behoefte heeft aan persoonlijke verpakkingen en daarnaast is bijna een kwart van de Chinese consumenten bereid om meer te betalen voor gepersonaliseerde drankverpakkingen. Het onderzoeksbureau verwacht daarom dat gepersonaliseerde verpakkingen het komende jaar toenemen.

Flexibele verpakkingen
De flexibele verpakkingen, vooral staande zakken, wordt door 32 procent van de consumenten beschouwd als modern. Voor producenten biedt de flexibele verpakking daarnaast veel mogelijkheden op het gebied van decoratie en marketing. Het aantal flexibele productverpakkingen is in de periode 2010 tot 2014 gegroeid met 56 procent, zo blijkt uit onderzoek van Mintel. Mintel verwacht dat producenten in 2016 zullen blijven focussen op flexibele staande verpakkingen om de aandacht van consumenten te trekken. Daarnaast zullen producenten volgens het bedrijf op zoek gaan naar andere flexibele verpakkingen, die ook milieuvoordelen kunnen bieden.

Duidelijke informatie
De overvloed aan claims op de verpakkingen, maakt dat consumenten een grote behoefte hebben aan duidelijke informatie op de verpakking, zoals het gebruik van kleur-, geur en/of smaakstoffen. Onderzoek van Mintel toont aan dat 58 procent van de Britse consumenten de ingrediëntendeclaratie leest, terwijl 76 procent zich zorgen maakt over het gebruik van kunstmatige toevoegingen. Het is daarom volgens Mintel belangrijk om deze informatie duidelijk te vermelden op de verpakking.
Milieuvriendelijke verpakkingen
Consumenten willen milieuvriendelijke verpakkingen, maar zijn vaak niet bereid om hier meer voor te betalen. Daarentegen geeft 63 procent van de Amerikaanse consumenten aan een herbruikbare verpakking belangrijk te vinden. Wanneer de productkwaliteit en –prijzen gelijk zijn, zal de consument eerder kiezen voor een milieuvriendelijke verpakking, volgens Mintel. Het bedrijf meldt dat producenten deze trend daarom niet kunnen en mogen negeren.

Verpakkingsgrootte
Volgens Mintel wordt een breder aanbod van verschillende verpakkingsgroottes belangrijk, zowel kleiner als groter. Veel consumenten hebben volgens Mintel behoefte aan een grotere melkverpakking, daarentegen wil 39 procent van de Britse consumenten kleinere flessen van alcoholische dranken. Ook geeft 50 procent van de consumenten aan vaker een nieuw product te willen proberen, wanneer deze beschikbaar is in een kleinere verpakking. Mintel meldt dat het daarom voor producenten belangrijk is om verschillende verpakkingsgroottes te ontwerpen voor diverse consumentengroepen en gelegenheden.

Gebruik mobiele telefoon
Het gebruik van de mobiele telefoon in combinatie met verpakkingsinformatie verandert. Producenten maken op hun verpakkingen nu vaker gebruik van near-field communication (NFC) en bluetooth low-energy (BLE) om informatie ook beschikbaar te stellen op de mobiele telefoon, in tegenstelling tot de tot op heden gebruikte QR codes. Dit biedt de mogelijkheid om contactloos communicatie te starten tussen een smartphone en de verpakking. Dit biedt diverse mogelijkheden voor de producent en zorgt voor meer interactie tussen de consument en het product.