27 januari 2015

Weinig bereidheid investeren in duurzame verpakkingen

Het bewustzijn dat het belangrijk is bestaat wel in de verpakkingsindustrie, maar de bereidheid om er geld in te investeren lijkt er niet te zijn. Volgens onderzoek onder retailers uit de verpakkingsindustrie gaat deze vlieger op voor zowel duurzame verpakkingen als klantbeleving.

Het is een van de bevindingen uit het boek ‘Shopping Tomorrow’, dat retailers wil voorbereiden op de consument van 2020. Een deel van de resultaten werd vandaag behandeld op de Webwinkel Vakdagen in de Jaarbeurs.

Bereidheid
Volgens Brigitte van den Boogaard van Bunzl Retail & Industry, een van de onderzoekers, zien de bevindingen er niet rooskleurig uit. “15 procent van de ondervraagden geeft aan dat duurzame verpakkingen geen prioriteit hebben binnen het bedrijf. Voor 40 procent van de bedrijven is het wel belangrijk, maar mag het niet meer kosten.” Een retailer uit de verpakkingsindustrie beaamt dat. “Het is vooral een kostenelement, geen marketingstrategie. Dan zou het waarschijnlijk meer aandacht krijgen.”

Toch blijkt uit het onderzoek dat dat ook bij veel bedrijven niet het geval is. “De klantbeleving is een van de belangrijkste zaken bij een verpakking. Retailers weten dit, maar ze willen er geen geld aan besteden,” aldus Van den Boogaard. Uit onderzoek van marktonderzoekinstituut GFK blijkt ook dat de marketing rondom verpakkingen vaak als een uitdaging wordt gezien: 36 procent van de ondervraagden zag dit als grootste uitdaging bij verpakkingen.

[bron: www.verpakkingsprofs.nl]